Tuesday, April 20, 2010

golongan as-sabiquun

-MENJADI GOLONGAN AS-SABIQUUN-

" Dan golongan as-sabiquun. Merekalah orang2 yang didekatkan kepada Allah. Berada dalam syurga kenikmatan."


[al-Waqi'ah; 10-12]

Sifat suka bersegera, apabila diletakkan pd tempat yg betul, memang amat dipuji Allah SWT. Malah itulah sifat yg dimiliki oleh orang2yg benar2 cemerlang disisi Allah. Mereka bersegera melakukan kebaikan dan ketaatan. Golongan ini digelar 'AS-SABIQUUN'.

[al-Mukminun; 61]
Allah memuji golongan ini melalui kata2 NYA yg bermaksud ,
"mereka itulah golongan yg bersegera utk melakukan kebaikan"..Golongan ini bertindak aktif. Mengapa?apa rahsianya? Ini kerana hati mereka takut ketika maut datang, amalan mereka masih kosong. Jesteru, mereka berlumba2 mendahului melakukan amal. ini dilakukan semata2 utk mendapatkan keredhaan & kasih tuhan.

Allah membahagikan manusia kpd 3 kategori [al-waqi'ah; 8-12]:
1) golongan kanan {MAIMANAH}
2) golongan kiri {MASYAMAH}
3) golongan as sabiquun {MERKA INI YG DEKAT DGN ALLAH & BERADA DLM SYURGA KENI'MATAN}

Mereka inilah yg paling cemerlang dan istimewa. dlm surah [al-Mukminun; 57-61]
tuhan menceritakan kategori ciri2 org yg ke3..
"Sesungguhnya org yang berhati2 takutkan azab tuhan, beriman dgn ayat2 tuhan, tidak mempersekutukan apa2 dgn tuhan dan org yg memberikan apa yg mereka berikan dgn hati yg takut krna mereka tahu mereka akan kembali kpd tuhan".

bile berkata mengenai as-sabiquun, ia berkait rapat dgn hati..hati as-sabiquun senantiasa rapat dan beringat2 akan hari kiamat. oleh itu, marilah kita bersegera dlm segala hal. dan ini kerana kita taknak hanya menjadi spt buih2 kala berlaku banjir.[Imam Abu Daud]

jangan sampai kita - CINTAKAN DUNIA DAN BENCI MATI =( oleh itu mari kita bersegera melakukan kebaikan , berusaha menjadi golongan as-sabiquun.

No comments: